طراحی و اجرای سازه های پارامتریک و ژئومتریک


هگزا دکور ؛ مجری تخصصی طراحی و اجرای سازه های پارامتریک و ژئومتریک

طراحی و اجرای نم، مبلمان و المان های دکوراتیو پارامتریک و ژئومتریک

هگزا دکور

طراحی و اجرای سازه های پارامتریک و ژئومتریک

معماری پارامتریک سبک جدیدی از معماری شمرده می شود. در این سبک از معماری هندسه نقش مهمی را ایفا میکند.

کاملا بدیهی ست که زیبایی شناسی در معماری جهان و ایران بسیار مهم و کاربردی ست. همین امر سبب شده که معماران برتر جهان سبک جدیدی از معماری را به نام معماری پارامتریک با استفاده از هندسه و ریاضیات خلق کنند و زیبایی سازه های ساخته شده را دوچندان کنند.

مشاهده نمونه پروژه ها


سازه های پارامتریک؛ از نما تا مبلمان

معمولا سازه های پارامتریک دارای ابعاد بزرگ و قابل توجهی هستند (مانند نمای ساختمان و ...) اما با این وجود می توان از تکنیک و روش های طراحی و اجرای سازه های پارامتریک حجیم برای ساخت سازه های پارامتریک کوچک مانند مبلمان پارامتریک، میز بار پارامتریک و به صورت کلی المان های پارامتریک استفاده نمود.

بدین منظور ابتدا حجم کلی مورد نظر که کانسپت پروژه هست را در نرم افزاری های مدلینگ مختص پارامتریک، مدل سازی کرده و سپس با توجه به محدودیت های اجرایی اقدام به لایه لایه کردن آن می کنیم در نهایت بعد از تایید نهایی فرم سازه، باید جزئیات اتصالی و دیگر موارد را روی مدل تعریف کنیم.

طراحی و اجرای سازه پارامتریک خاص

نکته ای که طراحی و اجرای یک سازه ی پارامتریک را خاص و منحصر به فرد میکند، ایده اصلی و کانسپت آن است. به طور مثال در پروژه طراحی و اجرای سازه پارامتریک ستون و کانتر اطلاعات مجتمع تجاری که توسط گروه طراحی و معماری هگزا دکور انجام شد، در برداشت اولیه ستون خام ساخته شده در ورودی مجتمع را مشاهده کردیم که در نهایت پیشنهاد اجرای سازه پارامتریک تلفیق شده با کانتر اطلاعات (به دلیل محدودیت فضا) در کارفرما داده شد و بعد از تایید نهایی اجرایی شد. (مشاهده جزئیات بیشتر پروژه طراحی و اجرای ستون و کانتر اطلاعات پارامتریک)

به منظور استفاده از سازه های پارامتریک در قالب دیوار پوش های سه بعدی می توان از خطوط شکسته و منحنی به منظور حجم دادن به دیوار بهره برد. هم چنین میتوان از ایده های افزودن جایی برای نشستن در سازه های پارامتریک و یا تعبیه کردن محل نصب تلوزیون و ... به منظور خاص نمودن دکوراسیون داخلی استفاده نمود.

بهتر است بدانید اکثر کارهای پارامتریک بر اساس لایه لایه سازی متریال مورد استفاده اجرا میگردد. هم چنین برش این لایه ها باید به نحوی باشد تا از دید مصرف کننده و بازدید کننده به دور باشد. برای مثال برای استفاده از سازه های پارامتریک بر روی دیوار، بهتر است سازه به صورت عمودی اجرا گردد زیرا که کاربر سازه را از دید افقی نگاه میکند. هم چنین باید ضخامت لایه ها، تراکم آنها (فواصل بین لایه ها) و ... مورد بررسی قرار بگیرد. هر چه تراکم لایه ها بالاتر برود وضوح کار بالاتر می رود لیکن هزینه متریال مصرفی و دستمزد اجرایی بالاتر رفته و وزن سازه نیز بالاتر می رود. برای دریافت بهترین و بهینه ترین حالت تراکم و فواصل بین لایه ها بهتر است از مدل سازی های کامپیوتری جهت مشاهده نتیجه نهایی استفاده کرد.

هزینه طراحی و اجرای یک سازه پارامتریک

هزینه های طراحی و اجرای یک سازه پارامتریک به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که از مهمترین آنها میتوان به متریال مورد استفاده MDF، فلز و ... رنگ سازه، وزن و حجم متریال های مورد استفاده، ضخامت ورق ها، فواصل بین آنها، ارتفاع مورد نظر جهت اجرای سازه، مدت زمان مورد انتظار جهت تحویل پروژه و ... بستگی دارد.

پیشنهاد میگردد جهت دریافت مشاوره رایگان تخصصی و دریافت بهینه ترین حالت طراحی و اجرای سازه پارامتریک حتما با کاراشناسان هگزا دکور بخش سازه های پارامتریک تماس بگیرید.


روند طراحی پارامتریک و اجرای و تحویل آن

در گروه طراحی و معماری هگزا دکور در ابتدا بعد از مشاوره و تعیین نیاز ها و خواسته های کارفرما، طرح پیشنهادی به صورت سه بعدی مدل سازی شده و در نهایت بعد از رفع ایرادات و اصلاحات اجرایی، متریال های مورد نظر جهت ساحت خریداری و وارد کارگاه ساخت می شود و در انتها بعد از اتمام عملیات ساخت فرایند نصب توسط تیم نصاب هگزا دکور شروع می شود.

هگزا دکور؛ مجری تخصصی طراحی و اجرای سازه های پارامتریک

گروه طراحی و معماری هگزا دکور با استفاده از مهندسان و کارشناسان متخصص، معماری پارامتریک را به داخل واحد های تجاری، اداری و مسکونی آورده است. شما علاوه بر استفاده از معماری پارامتریک در شاکله اصلی و نمای ساختمان میتوانید المان های دکوراتیو پارامتریک را مانند میز بار پارامتریک، کانتر پارامتریک، میز و صندلی پارامتریک، ستون پارامتریک، دیوار پارامتریک و ... را داشته باشید.

تنها برخی از نمونه سازه های پارامتریک اجرا شده توسط هگزا دکور